Coaching
A kliens autonómiáját és szakmai kompetenciáit tiszteletben tartó támogatási módszer. A coacholt egyén (coachee) saját esetein alapuló dramatikus coachingjaink során nagy hangsúlyt fektetünk a tudás készségszintű, konkrét viselkedésben is megjelenő gyakorlattá alakítására. A coaching szó szerint edzést jelent, a vezetői gyakorlatban valakinek a felkészítését, fejlesztését. A coaching segít az embereknek a teljesítményük javításában, ami egyben a csoport és a szervezet teljesítményének növekedését eredményezi. A coaching lényege, hogy „katalizátorként” pozitív irányba segítse az egyént a saját útján, és kihozza belőle a legjobbat. A coaching célja a tudatosság és a felelősségtudat fejlesztése az ügyfélnél, ami által segítünk neki javítani a teljesítményét és növelni a hatékonyságát. A coaching kifejezést sokféle dologra használják, ugyanakkor nem mindenre alkalmazható „csodaszer”. Ha megmondjuk valakinek, hogy mit kellene tennie, az nem nevezhető coachingnak. A coaching folyamán nem adunk tanácsokat és kész megoldásokat.
A vezetői coaching alatt azt a folyamatot értjük, ahogy a vezető fejleszti beosztott munkatársait, tanítja őket és ezzel együtt növeli önbizalmukat, magabiztosságukat, tehát irányt és erőt ad.
Napjaink legnépszerűbb coaching modellje a GROW modell. A Grow négy egyszerű lépésben írja le a coaching folyamatát.
- Célok (Goals): a coacholt vágyott céljainak minél pontosabb és konkrétabb tisztázása, megfogalmazása
- Valóság (Reality): a célokhoz kapcsolódó múltbéli események, korlátozások és erőforrások tudatosítása, illetve meggyőződés arról, hogy a döntés alapjául szolgáló információ helyes-e
- Lehetőségek (Options): a cselekvési lehetőségek számbavétele, az opciók átgondolása, és a coacholt segítése a választás során
- Teendők (What’s next): részletekbe menő és konkrét tervek kidolgozása a választott cselekvés(ek)hez kapcsolódóan
Annak, hogy a coaching folyamata a célokkal kezdődik és a teendőkkel érjen véget, van egy praktikus logikája: a coachee számára ez a problémamegoldás hétköznapi, lépésről lépésre történő módja, a coach számára pedig a coaching múlt és jövőbeli történéseinek megértésére szolgáló egyszerű sorvezető.
A coaching szó szerint edzést jelent, a vezetői gyakorlatban valakinek a felkészítését, fejlesztését. A coaching segít az embereknek a teljesítményük javításában, ami egyben a csoport és a szervezet teljesítményének növekedését eredményezi. A coaching lényege, hogy „katalizátorként” pozitív irányba segítse az egyént a saját útján, és kihozza belőle a legjobbat. A coaching célja a tudatosság és a felelősségtudat fejlesztése az ügyfélnél, ami által segítünk neki javítani a teljesítményét és növelni a hatékonyságát. A coaching kifejezést sokféle dologra használják, ugyanakkor nem mindenre alkalmazható „csodaszer”. Ha megmondjuk valakinek, hogy mit kellene tennie, az nem nevezhető coachingnak. A coaching folyamán nem adunk tanácsokat és kész megoldásokat.
A vezetői coaching alatt azt a folyamatot értjük, ahogy a vezető fejleszti beosztott munkatársait, tanítja őket és ezzel együtt növeli önbizalmukat, magabiztosságukat, tehát irányt és erőt ad.
Napjaink legnépszerűbb coaching modellje a GROW modell. A Grow négy egyszerű lépésben írja le a coaching folyamatát.
- Célok (Goals): a coacholt vágyott céljainak minél pontosabb és konkrétabb tisztázása, megfogalmazása
- Valóság (Reality): a célokhoz kapcsolódó múltbéli események, korlátozások és erőforrások tudatosítása, illetve meggyőződés arról, hogy a döntés alapjául szolgáló információ helyes-e
- Lehetőségek (Options): a cselekvési lehetőségek számbavétele, az opciók átgondolása, és a coacholt segítése a választás során
- Teendők (What’s next): részletekbe menő és konkrét tervek kidolgozása a választott cselekvés(ek)hez kapcsolódóan
Annak, hogy a coaching folyamata a célokkal kezdődik és a teendőkkel érjen véget, van egy praktikus logikája: a coachee számára ez a problémamegoldás hétköznapi, lépésről lépésre történő módja, a coach számára pedig a coaching múlt és jövőbeli történéseinek megértésére szolgáló egyszerű sorvezető.