Coach-ok

Coach-ok

Coachként szükséged lehet arra, hogy támogató közegben egyénileg vagy csoport támogatásával fejlődj, eszköztáradat bővítsd, coach kompetenciáidat fejleszd mindeközben megújulj és szakmai identitásodban megerősödj.

A “coach” szó eredete magyar szempontból speciális és érdekes - a kevés nemzetközivé vált magyar szó egyike, a kocsi (Kocs község nevéből), a dolog veleje, a sajátosság alapja ama “ötödik kerék”, ami a fordulást biztosítja - az úton a szekérnek, s az életben az embernek, aki a coach-hoz fordul – hogy fordulhasson maga is. A coach (edző), tehát az az ember, aki segít a fordulásban... A szakma friss, a 90-es években kezdődött, s a kétezres években jelent meg Magyarországon is. Nehéz is definiálni, mit is kell tudnia egy coach-nak - segítenie kell tudnia a klienst, a hozzá forduló embert abban, hogy önmagából a lehető legtöbbet kihozza, hogy forduljon - úgy, hogy egyre gazdagabb és gazdagítóbb lehessen, önmaga és környezete - ha vezető, akkor cége és munkatársai - számára.  Ebben segíteni tehát segítői, fejlesztő munka – a fejlesztési helyzetek azon sorába tartozik, mint a segítő beszélgetés, tutorálás, mentorálás, tréning, tanítás, tanácsadás, pszichotarápia vagy lelkivezetés. Ezen belül a coach szerepe és a coaching mint szakma az elmúlt két évtizedben kiforrott, specializálódott, így coaching szervezetek és coaching képzőhelyek és kiképzési műhelyek keletkeztek, s mára más sokféle coaching módszer is van – azaz sokféle elméleti alapon lehet lefolytatni a coaching típusú fejlesztéseket. Az ismertebb coaching szervezetek az EMCC és ICF, melynek nemzetközileg is elismert, és szakmailag nagyon korrekt, minden coachingban érdekelt számára hasznos és megszívlelendő a kompetenciákról (https://www.coachingfederation.hu/icf-coach-kompetenciak/) és az etikai alapelvekről (https://www.coachingfederation.hu/etikai-kodex/)  szóló kautélái.

A coach-ok a coaching végző szakembernek, eme speciális fejlesztő-segítő módszertan tudói, alkalmazói. A hozzájuk foduló ügyfelek számára biztosítanak, szolgáltatnak fejlesztést - azok kompetenciájának és felelősségének megtartása mellett. Mivel jövedelmező szakma, az elmúlt időszakban ugrásszerűen megnőtt a coach végzettségűek száma - amely végzettség tekintetében nem mindegy annak színvonala, mélysége, ideje, s az azzal járó szakmai minőségbiztosítás módja. A mennyiségi növekedés tehát nem jelent egyúttal minőségi „túlkínálatot” is. Gyakran találkozhatunk a szakmai tudás alacsony színvonalával, hogy a tudás és tapasztalat mindössze könyvből vett klisék és tesztek ismeretét jelenti, kevés valódi ismerettel rendelkezve a ráhangolódás, az elakadás azonosítás, az együtt gondolkodás vagy a problémamegoldás mikéntjéről. A jó, minőségi coach sajnos még a címek mentén sem azonosítható könnyen - személyes tapasztalatok mentén, vagy ezek alapján való ajánlásokkal és figyelmes próbával választhatókm ki igazán. A coachingban célszerű figyelni a személyes vonatkozásokra is - számít a “kémia” - ezért van az, hogy ebben az iparágban megszokott az, hogy coachee-nak (coacholandó személynek) két-három “nulladik” (ingyenes) kezdő coaching ülést is felajánlanak, hogy választhasson a neki személyesen jobban megfelelő coach-ok közül. A coaching folyamat mindig adott céllal, a cél elérésének verifikálhatóságával, ellenőrizhetőségével és időtartamra köttetik, az ülések személyesen vagy online folynak, átlagosan 1-1,5 óra hosszúak.

Ez az oldal sütiket használ.